0181-325211 info@vitalya.nl
Home » Blog » Weerstand » Hoe creeër je mogelijk meer lichamelijke en geestelijke weerstand?

Hoe creeër je mogelijk meer lichamelijke en geestelijke weerstand?

door | 26 apr, 2021 | Weerstand

Mogelijk geeft het je de kans om handvaten te vinden die bruikbaar zijn, voor ieder op zijn eigen wijze. Als je de info nuttig vindt, gebruik deze en zo niet, leg het naast je neer. Hou je ook vooral aan de richtlijnen van het RIVM.

Je niet overgeleverd voelen en in de angst schieten is een hele uitdaging. Ik spreek mijn grote waardering uit voor alles wat iedereen doet vanuit zijn positie in de zorg en daarbuiten,

Wat kunnen we doen om onszelf enigszins te versterken?

Al duizenden jaren hebben onze voorouders gebruik gemaakt van middelen uit de natuur om onszelf te beschermen tegen ziekte, onze afweer te versterken, onszelf te helen en te genezen. Wij zijn een onderdeel van een groter geheel. Laten we het potentieel aan medicijnen en versterkende middelen dat de natuur ons biedt gebruiken..

Hoe kunnen we onze weerstand een handje helpen? Zonder gezondheidsclaims te leggen op onderstaande, zou je kunnen onderzoeken hoe je eigen ervaringen zijn. Doe waar je een goed gevoel bij hebt, wat bij jou past. Dit zijn geen specifieke adviezen in deze periode en werken ook niet voor iedereen, het is algemene kennis die mogelijk zou kunnen helpen je weerstand te verbeteren. 

1. Vul bijv. je voeding aan met kruiden en groenten, die mogelijk een ondersteunende werking op je gezondheid hebben.
Look
Tijm
Salie
Oregano
Basilicum
Oost-Indische kers
Paddenstoelen (shiitake, reishi, maitake, coriolus versicolor, maar ook de gewone champignon!)
Gember
Groene thee
Zwarte bessen (cassis)
Vlierbloesems en -bessen
Vitamine C-rijke groenten en fruit (o.a. citrus, kiwi, kolen, rode/gele paprika’s, chilipepers, verse peterselie, bieslook, tuinkers.. )  liefst zo weinig mogelijk bewerkt en verhit. Voorgesneden groenten in zakjes bevat ook veel minder vitamine C. En hoe langer je groenten bewaart in de koelkast, hoe minder vitaminen erin zitten.

2. Zonlicht. In dit seizoen is de UV- index nog zo laag dat je zonder schade kan zonnebaden. Stel ook je longen, buik . bloot aan zonlicht, zonder zonnecrème. Zonlicht stimuleert de vitamine D-productie, onze melatonine-productie, maar herstelt ook de elektro-magnetische balans in onze cellen (zie het werk van Dr. Zane Kime en F.A. Popp).
Mensen die niet goed tegen de zon kunnen, hebben meestal een tekort aan goede vetzuren. Neem enkele lepels lijnzaad-, perilla- inca inchi- olie bij per dag (niet verhitten!) of neem er een supplement bij van algenolie of spirulina. Ook noten, pitten en zaden leveren goede vetzuren.

3. Neem voldoende beweging en frisse lucht, wandelen stimuleert het lymfesysteem en kan je weerstand verbeteren..

4. Drink voldoende water. Koffie, alcoholische dranken en zwarte thee onttrekken water aan de lichaamscellen. Drink er altijd water bij.

5. Kruiden en supplementen ( ga voor kwaliteit:en advies naar je gespecialiseerde apotheek of arts/therapeut)
Echinacea
Cat’s Claw
Astralagus
Betaglucanen (o.a. uit paddestoelen)
Vitamine C (liefst in een natuurlijke vorm zoals uit rozebottels, acerola, camu camu, amlabessen…)
Vitamine D
Propolis (de natuurlijke lijm die bijen gebruiken)
Zink (in een goed opneembare vorm)
Selenium ( of eet elke dag 5-10 Braziliaanse of paranoten)
Colloidaal zilver
Kombucha (koop kombucha met levende bacteriën erin)
(Water)kefir
Spirulina
Etherische oliën verdampen in je huis en slaapkamer, zoals tijm (thymol), tea tree, eucalyptus, pepermunt, salie, oregano, basilicum, jeneverbes…).

6. Zorg voor gezonde darmen (80 % van ons immuunsysteem bevindt zich in onze darmen):
Gebruik bijvoorbeeld regelmatig gefermenteerde producten rijk aan lactobacillen ( zuurkool, gefermenteerde groenten, shoyu, tamari, tempeh, natto, miso, appelazijn, amandel- of kokosyoghurt, kombucha, waterkefir….).
Probeer voldoende vezels uit groenten te eten (voeding voor goede darmbacteriën) – langzaam opvoeren om winderigheid te vermijden
Eet zoveel mogelijk vers en onbewerkt, zo mogelijks biologisch
Vul 70 – 80 % van je bord met groenten. Beperk het eten van tarwe (de meeste tarwe is genetisch gemanipuleerd en bevat gliadine, een opiaat., lees verder bij  de vereniging voor .Natuurdiëtisten

7. Verminder of vermijd het gebruik van suiker – suiker verlaagt je weerstand.

8. Vul eventueel je micronutriënten aan, zodanig dat je lichaam alle stofwisselingsprocessen kan optimaliseren.
– Verse groentesappen (makkelijk verteerbaar!) of greens (in poedervorm – tarwegras – spirulina…) geven je veel voedingsstoffen (vitamines, mineralen, enzymes…) en kunnen mogelijk helpen om te ontgiften.
– Kiemen (ook eventueel makkelijk zelf te kweken)

9. Alleen als je gezond bent: Probeer eens te beginnen met koel water bij het douchen ( laat je lijf geleidelijk wennen aan de kou, maak eerst je voeten, benen, dan handen, armen nat – bouw op). Daarna doe je zoals je gewend bent op een warmere temperatuur. Spoel weer kort af met koel water. (voor de durvers www.wimhofmethod.com)

10. Bepaalde ademhalingsoefeningen kunnen je immuunsysteem mogelijk versterken. Op het moment tussen slapen en waken kun je je bijvoorbeeld meteen als vanzelf richten op je ademhaling, ontspanning en op wat aandacht nodig in jouw systeem. Je kan mogelijk bij voldoende ontspanning en loslaten een dieper gevoel van ontspanning en geluk ervaren en bent meer in het nu, dat een heel ander begin geeft van je dag, dan dat je meteen begint te malen in je hoofd. Zet een liefdevolle intentie neer voor de dag, waar jij aandacht aan wil besteden die dag.

11. Slaap en rust voldoende. Stel je bloot aan natuurlijke elektro-magnetische straling (wandelingen in de natuur, aarden, in de tuin werken…) ter compensatie van WIFI, DECT, 4G, electrosmog.

12. Koorts heeft een functie, stimuleert het immuunsysteem en helpt – door het verhogen van de lichaamstemperatuur – virussen en bacteriën te doden. Gebruik alleen koortswerende middelen wanneer de malaise te groot wordt. Neem bij voorkeur paracetamol (tot 2-3 g/dag), aangezien NSAID’s (ibuprofen, diclofenac….) mogelijk de kans op ernstige bijwerkingen tijdens een virale infectie vergroten. Volg hierbij het advies van de arts.

13. Onderzoek heeft aangetoond dat emoties zoals dankbaarheid en vreugde het immuunsysteem positief beïnvloeden. Zoek redenen om dankbaar te zijn, kijk naar humor, richt je focus op wat wel goed gaat. O.a. Prof William Tiller heeft al 50 jaar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan naar het effect van gedachtenkracht..

14. Meditatie en ontspanningsoefeningen hebben mogelijk een positief effect op je immuunsysteem, onderzoek en ervaar..

15. Geniet en neem voldoende rust. Het kan zijn dat je al zo vele jaren gericht bent op de buitenwereld, presteren, ons waarmaken ten opzichte van anderen, vervulling buiten jezelf, dat je vergeten was hoe goed het bij jezelf kan zijn, in je intieme kring en familie

Slechts een paar procent van het budget van de gezondheidszorg van de overheid gaat momenteel naar preventieve gezondheidszorg. Nochtans hebben studies aangetoond dat 1 euro geïnvesteerd in preventie, de staatskas plm. 4 euro oplevert.

Is het geen tijd om onszelf een aantal kritische vragen te stellen? Om een mentaliteitsshift te overwegen?

Van slachtofferschap naar meer zelfredzaamheid? Het zou mooi zijn om in de opleiding van artsen meer aandacht te geven aan preventie, voeding, het ondersteunen van de biochemie met natuurlijke stoffen. Geld te investeren in studies over voeding, kruiden en voedingssupplementen. Er is sinds enkele jaren een forum opgericht van diverse artsen die zich hier op toeleggen. Wereldwijd gezondheidscentra opzetten. Zouden we de rol van de arts kunnen uitbreiden? Investeren in voorlichting in het onderwijs en in bedrijven, bij kwetsbare bevolkingsgroepen? Kunnen we de oriëntatie binnen de gezondheidszorg verleggen en budgetten te herorganiseren?

Dank om deze blog door te sturen naar familie, vrienden of collega’s.

Heb je persoonlijk advies op maat nodig, stuur gerust een bericht via het contactformulier of bel!

Ieder van ons heeft zijn eigen verantwoording en ik bel niet alwetend, maar ik kan putten uit 25 jaar ervaring en kennis over holistische gezondheidszorg en ben altijd op zoek naar de verbinding met de reguliere hulpverlening, Ik werk ook met diverse methoden die regulier toegepast worden of erkend worden door de WHO. Gelukkig worden tegenwoordig ook steeds meer holistische methoden toegepast in ziekenhuizen, verpleeghuizen en andere zorgcentra door verplegend personeel. We doen allemaal ons best!

Zorg goed voor jezelf en hou je in deze tijden vooral aan de aanbevelingen van het RIVM!

Warme verbonden groet,  Andra

 

 

Over Andra

Andra is al ruim 20 jaar een expert op het gebied van ont-stressbegeleiding en pijnvermindering, leefstijladvies, lekker en toch gezond eten voor meer energie en minder klachten.

Ik deel graag mijn kennis en ervaring met je. Heb je hulp nodig, neem gerust contact op!

Gerelateerde artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin